Ja – bóbr – istnienie i świadomość / bez tytulu

Takashi Ikezawa stworzył dwuczłonową pracę, jedna z nich znalazła się na nabrzeżu Bugu, druga pod Zamkiem Biskupim. Łączy je materiał – drewno oraz kolory – biel i czerwień. Punktem
wyjścia dla minimalistycznej instalacji nad rzeką były typowe dla Podlasia zwierzęta: bóbr i bocian. Wzdłuż Bugu stoi wiele suchych, martwych drzew, których korzenie i pnie nadgryzły bobry. Druga strona rzeki jest dzika i kipi bujną roślinnością. Wokół można dostrzec żeremia bobrowe utkane z gałęzi drzew i miękkiej roślinności. Artysta długo i wytrwale obserwował siedliska gryzoni.
Nadbużańska instalacja nawiązuje do domków bobrów. Takashi mówi: W regionie, w którym żyją bobry, jest mniej pestycydów i innych szkodliwych substancji zaś tamy bobrowe przyczyniają się do usuwania zanieczyszczeń. Uważa, że w jego pracy najważniejsza jest obecność korzeni i skrzydeł, stąd nawiązanie do bobra i bociana. Biel i czerwień, subtelnie znacząca cienkie gałązki nad Bugiem oraz belki drewna, leżące na dawnej fosie pod zamkiem odnoszą się także do kolorów flagi Polski i Japonii. Oba kraje obchodzą 100-letnią rocznicę stosunków dyplomatycznych.

Marta Ryczkowska, tekst z katalogu