Bez tytułu. Instalacja olfaktoryczna

Instalacja powstała w oparciu o zapach oraz kilkanaście elementów znalezionych w okolicy pałacu. Kamienne i betonowe formy wchodziły ze sobą w relacje i tworzyły konkretną strukturę. Została na nich rozpylona wyjątkowa kompozycja zapachowa, złożona z ponad trzydziestu substancji naturalnych i syntetycznych. Punktem wyjścia do stworzenia aromatu były rośliny rosnące na wschodzie Polski na terenie graniczącym więcej »

Drzewo gorejące

Na małej wysepce na Bugu stoi drzewo, jest oddzielone od innych i ma uschnięte gałęzie. Koziara pokrył je tekstylnymi płomieniami, które wykorzystując energię odnawialną świecą w nocy. Wygląda jakby płonęło. Wprowadzam elementy scenografii do natury. W pewnym sensie ją teatralizuję. Próbuję sobie wyobrazić, jaki będzie nasz koniec. Czeka nas piękna katastrofa – mówi artysta. Instalacja więcej »

Eden

Eden is a biblical paradise created by God for the first people. In Hebrew, it means a garden of delights. Adam and Eve sealed their fate by picking fruit from the tree of knowledge of good and evil. Afterwards they were not allowed to enter the garden again. However, it is still marked by the erstwhile więcej »

Fartuch / Na wsi

Pat van Boeckel zbudował nad Bugiem grotę z drewnianych skrzynek na owoce i warzywa. W środku umieścił figurę, odzianą w kobiecy fartuch roboczy, jej twarz została wyrzeźbiona z cienkich kawałków drewna, pochodzących ze skrzynek. Kobieca postać w masywnym szałasie przypominała Madonnę w grocie. Obiekty piętrzyły i nawarstwiały się nad rzeźbą, tworząc dynamiczną konstrukcję. Artysta pragnął w ten więcej »

Graniczny pokój herbaciany

Artysta zbudował chatkę z cienkich pędów bambusa i gliny. Umieścił ją tuż nad rzeką. Kiedy zobaczyłem to miejsce, poczułem coś wyjątkowego, ponieważ w Japonii granicę wyznacza tylko morze, jest niewidzialna – mówił – Wyobraziłem sobie, że za tą rzeką jest Eurazja, Azja i Japonia. Miejsce, które stworzył jest przygranicznym pawilonem do picia herbaty. W Japonii ceremonia więcej »

Ja – bóbr – istnienie i świadomość / bez tytulu

Takashi Ikezawa stworzył dwuczłonową pracę, jedna z nich znalazła się na nabrzeżu Bugu, druga pod Zamkiem Biskupim. Łączy je materiał – drewno oraz kolory – biel i czerwień. Punktem wyjścia dla minimalistycznej instalacji nad rzeką były typowe dla Podlasia zwierzęta: bóbr i bocian. Wzdłuż Bugu stoi wiele suchych, martwych drzew, których korzenie i pnie nadgryzły bobry. więcej »

Kierat medytacji

Kierat medytacji na nadbużańskich łąkach, powstał jako instalacja, którą trzeba uruchomić samodzielnie. Mechanizm obrotowy starej maszyny rolniczej, z wykorzystaniem przekładni z pionu na poziom, umożliwia zagrabianie ziemi w symetryczne bruzdy przypominające faliste wzory suchego ogrodu zen. Z perspektywy drona rysunek wygląda jak olbrzymia płyta gramofonowa. Kierat medytacyjny pomaga nam uwolnić się od natręctw codziennego projektowania sekwencji czynności więcej »

Lampyris Cyberis # 13

Lampyris Cyberis to gatunek świetlika, który występuje nad Bugiem, przesiaduje na łąkach i nad wodą. Został stworzony przez duet artystów, którzy realizują wizualno-dźwiękowe i interaktywne instalacje oraz projekty scenograficzne. Są zafascynowani organizmami robakoształtnymi, które stanowią dla nich estetyczny punkt wyjścia do dalszych przekształceń. Obiekt, który przygotowali na Land Art przypomina poczwarkę w skali makro. Jej łukowato wygięty więcej »

Maneż

Film w przygotowaniu.

reżyseria – Jan Borowiec zdjęcia – Tomasz Głowacki dżwięk – Cezary Kocyłowski

Annopole

Artystka umieściła instalację z barwnych, dekorowanych pali w miejscu, gdy leżały wielkie, wycięte drzewa. Posępne cmentarzysko martwych pni kontrastowało z witalną, zieloną łąką. „Annopole” dopełniło ten krajobraz, nadając mu dodatkowy, wertykalny wymiar. Przestrzeń nasyciła się feerią barw i ruchem powiewających na wietrze wstążek. Artystka nawiązała do pierwotnego kultu natury, związanego z celebracją świętych drzew i gajów oliwnych. więcej »

Nie w moim ogródku

Artystka ułożyła instalację z pni drzew, które pokryła dywanami. Jej praca dotyczy zmian, jakich człowiek dokonuje w naturalnym ekosystemie. Interesuje ją w jaki sposób formy architektoniczne przenikają krajobraz: rury wodociągowe wynurzające się z ziemi, transgraniczne gazociągi i różne formy industrialnego pejzażu współistnieją z elementami miejskiej architektury oraz naturalną przestrzenią. Karin van der Molen dokonała „udomowienia” obcych form, więcej »

Ogród wspomnień

Artystka wytyczyła ścieżkę przez łąki prowadzące ze Starych Buczyc nad Bug. Znajduje się na niej sześć przystanków, składających się z delikatnie ozdobionych ornamentem drewnianej ławeczki i tablicy. Na każdej z nich widnieje jedno zdanie odnoszące się do zasłyszanej historii i wspomnień ludzi, mieszkających w pobliskiej wiosce. Bettina Bereś odbyła wiele rozmów z mieszkańcami Starych Buczyc. Poznała ich więcej »

Ogród zabaw

Ogród mój to Ziemia. To ten Teren. Ukształtowany przez siłę wody, prąd starej rzeki Bug, która kiedyś tędy płynęła. Kształtowany dawno temu i nadal kształtowany. Żywy. To Ciało. Jest naczyniem, kołyską dla powietrza, światła, przestrzeni. Ma swoje wklęsłości i wypukłości. Górki i dołki. Niże i wyże. Grzbiety. Fałdy. Tu fałda za fałdą promieniście wyznaczają centrum niegdysiejszego kolistego wiru. Nakłuwam powierzchnię terenu, dotykam punktami i więcej »

Ślad

Para artystów stworzyła pracę w autorskiej technice skręcania rzeźb z naturalnych materiałów znalezionych w lesie. Dwie postaci uwite z kijów zostały umieszczone na nadbużańskich łąkach naprzeciwko siebie. Jedna z nich uosabia wibrującą energię, pęd, dynamikę, zostawia za sobą cień bujnej zieleni. Jest patronką życia, które może się rozwijać. Druga, ciemna, podpalana, jest obrazem niszczącej siły, zostawia więcej »

Szafa

Stara, drewniana szafa stanęła na łąkach w okolicy Pałacu Biskupiego, w wyimaginowanym pokoju. W środku znajdowały się ręcznie wykonane „ubrania” i „obuwie” utkane z lnu i traw. Szkatułowa realizacja odwraca pojęcie tego, co wewnętrzne i zewnętrzne. W środku szafa okazuje się white cube’m, białą, sterylną przestrzenią, która została wywinięta na drugą stronę. Obiekt odwraca znaczenia i funkcje, więcej »

Tak dla zabawy

Tomasz Górnicki uprawia rzeźbiarską partyzantkę w dużych miastach. Jego działania można określić jako sztukę społecznie zaangażowaną. Precyzyjnie rzeźbione figury umieszcza w różnych miejscach w przestrzeni miasta po to, aby zakomunikować swój sprzeciw wobec nienawiści, ignorancji, taniej dewocji. W okolicach zamku biskupiego również dokonał interwencji. Wśród betonowych bloków pozostałych z budowy umieścił gipsowy odlew świni naturalnych rozmiarów, która więcej »