Mikael Hansen

Członek :Kunstnersamfundet (Artist Society in Denmark)
Billedkunstnernes Forbund BKF (Union of Visual Artists)
Art on the Way (in cooperation with Dongjo Yoo, South Korea)
Minister of Ecology of the Motorways in the free state Ladonia, Kullen, Sweden.

,,Mikael Hansen należy do grupy artystycznych nomadów, którzy uprawiają swoją sztukę z niezmienną łatwością w różnych środowiskach i kulturach na całym świecie. Spektrum jego twórczości jest niezwykle szerokie, poczynając na monumentalnego, niemalże brutalnego Kreuz des Südens, przez poetycko współbrzmiące z naturą River Dance aż po minimalistyczne Burned Horizontal Verticals, Too Much Art i Reserve.

W każdym przypadku tytuły dzieł stanowią ich integralną część; można by powiedzieć, że rodzą się w czasie, gdy pomysły nabierają kształtów; krystalizują się i stają się hasłami czytelnymi dla artysty i odbiorców.

Mikael Hansen jest bardzo zorganizowaną osobą. Darzy wrodzoną miłością symetrię i przejrzystość. Do tego należy dodać jego wykształcenie na polu grafiki i wynikający z niego naturalny nacisk na linię, na piony i poziomu, czerń i biel – oraz na przestrzenie pomiędzy nimi. Ale nawet w jego wczesnych dziełach linia staje się trójwymiarowa, przybierając formę tyczek, słupków i trzonów, jednak nie tracąc całkowicie kontaktu z grafiką poprzez swoją rolę jako linia na tle, ale nie tle papieru, lecz przestrzeni neutrualnej. Nie oznacza to jednak, że tło samo w sobie jest puste, lecz to, że jego rolą w odniesieniu do “linii” jest pustka niezależna od tego, jak bardzo zielona, piękna i żywa jest dana przestrzeń. Ale wraz ze wzrastającym oddaniu przestrzeni, własnemu otoczeniu, pojawia się analiza części składowych tego otoczenia, zarówno naturalnych, sztucznych, jak i pospolitości, które pozostają niezauważalne. Następnym krokiem jest potrzeba stworzenia dzieł, które bezpośrednio lub koncepcyjnie włączają się w kwestie natury/kultury, ograniczeń/wolności, rozdźwięku/symbiozy, etyki i estetyki.

Do roku 1993 pracował głównie w galeriach, prezentując instalacje, które w różny sposób wnosiły wkład – często polemiczny – w debatę na temat stosunków między człowiekiem a środowiskiem naturalnym. Jednocześnie prowadził badania i eksperymenty w Vestskoven, tworząc efemeryczne prace, w których patrzy wstecz i za pomocą fotografii stara się uchwycić czas teraźniejszy, zatrzymana sekunda – lub wieczność – na tle zmieniających się twarzy i pór roku.

Ważniejsze prace, które tworzył na przestrzeni minionej dekady w duńskich i zagranicznych przestrzeniach, udowodniły jego zdolność podkreślania charakteru danego miejsca poprzez wykorzystanie miejscowych materiałów, przy poszanowaniu kultury i tradycji. Powoduje to, że dzisiaj swobodnie porusza się pomiędzy możliwościami dostępnymi artyście, który pragnie skomentować stan miejsca – i życia – czy to bezpośrednio, czy w sposób niebezpośredni i koncepcyjny. Poprzez swoje doświadczenie i artystyczne potraktowanie wielu różnorodnych zadań (np. jest on autorem wnętrza wystawienniczego w Museum für Völkerkunde w Hamburgu) sztuka Mikaela Hansena jest dowodem owocnej interakcji pomiędzy różnymi obszarami prac i dyscyplinami.
Swobodnie może cytować tytuł folderu, który wydał: “no cóż, musimy iść dalej”

Gertrud Købke Sutton
Historyk sztuki

http://www.mikael-hansen.dk